En av utmaningarna med en liten ehandelsverksamhet är att hinna göra allt som behövs för att nå ut och sälja. Har du en fysisk butik är läget, läget och läget oerhört viktigt. Om tillräckligt många råkar gå förbi (och du såklart har något bra att erbjuda just dem som går förbi) är saken biff.

Med ehandel…ja, ingen råkar “gå förbi” på internet. Så, hur göra för att tillräckligt många skall hitta min lilla ehandel? Den här frågan har jag (och säkert de allra flesta ehandlare med mig) brottats med sedan jag startade. Jag har haft mina prioriteter och rutiner men allt som oftast känt frustration. Jag hinner inte riktigt med, vet inte vad jag skall “prioritera bort” osv. Senaste veckan har jag börjat jobba lite annorlunda. Har gjort allt detta förut men mer som isolerade öar och det har varit tungjobbat, emellanåt svårt att motivera mig till att göra en av delarna i kedjan för att det är så urbota tråkigt…

Det jag helt enkelt gjort är att fylla arbetsuppgiften “lägg in ny produkt” med ett antal fler steg, och uppgiften är inte slutförd förrän alla stegen är avbockade.

Detta innehåller nu uppgiften “lägg in ny produkt“:

– Puffa på FB-sidan att ny produkt kommer upp (ett par dagar innan)
– Skaffa produktbilder
– Är det ett nytt varumärke, skriv text om varumärket
– Skriv produkttext, tänk SEO, SEO, SEO*
– Länkning till varumärkestexten
– Publicera nya produkten (inställning gör att den syns direkt på första-sidan)
– Lägg ut en puff på Facebook-sidan om produkten (har jag många nyheter – välj ut någon, spamma inte FB:arna)
– Berätta på Twitter om den nya produkten
– Ev. inlägg på Wilma&friends blogg
– Skriv text om produkten till kommande nyhetsbrev
– Skicka info om produkten till “blogglistan”
– Skicka pressrelease om produkten, alt. samlat med flera produkter till “presslistan”
– Skapa Adwords-annons/-er, kolla att sökorden matchar de ord som används i produkttexten (samt tänk kreativt…)

Nyaste produkten - Flour Fellow

Senaste upplagda produkten - sittsäcken Flour Fellow

Tidigare innehöll den här uppgiften endast tre punkter, vissa av de övriga punkterna gjorde jag inte alls, resten gjorde jag vid senare tillfälle.
Skillnaden jag upplever nu är att alla dessa uppgifter blir gjorda, vare sig de är särskilt spännande eller ej (framförallt ej..) och jag har texten till produkten igång i huvudet redan, det är mycket lättare att samtidigt skapa texterna till nyhetsbrev, press osv när man ändå är igång, än att sedan ta upp tråden igen och fundera på vad jag vill förmedla. Dvs detta borde spara mig lite av den knappa tid jag har.

Hur jobbar ni andra med detta? Verkar ovanstående vettigt, tungjobbat, overkill eller har jag missat något tycker du?

*För er som inte har koll på SEO (Sökmotoroptimering) skulle jag säga att, för en ehandlare, är det den fysiska butikens motsvarighet till läget, läget och läget. Syns du inte finns du inte…Dock är jag långt ifrån expert på detta, ett tips är att läsa mer om detta hos t.ex. Gamsun eller Sökmotorkonsult.

Be Sociable, Share!
    Tagged with →  
    Share →

    15 Responses to Vässa rutinen

    1. Superbra och viktigt!
      Inte många stora ehandlare som jobbar så här målmedvetet. En idé kan vara att ha en blankett att fylla i och kryssa för punkt för punkt. Om man är flera som arbetar med produkterna finns det då en bra instruktion, tex i semestertider.

    2. liljankoski says:

      Ja, det där känner man igen 🙂 Allt var så enkelt i början!

    3. Det kommer definitivt gynna dig i längden.
      Även om det är tråkigt nu så ökar naturligtvis din relevans på sikt.
      Bra lista.

      Vad brukar du lägga för vinkel på pressreleasen? Nyhetsvärdet är kanske inte så fantastiskt i varje produkt.

      • Tack för input Kristoffer.

        Pressreleaserna varierar beroende på produkt, för precis som du säger är inte nyhetsvärdet slående i varje produkt. Men fokus då är att “serva” pressen med produkter till klassiska plocksidor.
        Chansen är större att de tar med en av mina produkter om de blir servade med ett alternativ direkt i deras inkorg, de slipper jaga runt, leta inspiration. Så nyhetsvärdet behöver inte alltid vara högt. Tänk utifrån journalistens vardag och att du löser något åt dem.

    4. Bra lista, jag skulle lägga till detta:
      Skapa bra filnamn som är anpassat efter sökterm.
      Ex… stor_sittsack_flour_fellow.html eller …skon_sittsack_flour_fellow
      Mvh
      /R

    5. Jag har den senaste tiden börjat jobba lite åt det här hållet i mitt arbetssätt även om det inte är e-handel jag direkt jobbar med. Men målsätntingen är att skapa processer av saker man kan göra i samma veva för att arbeta mer målvedvetet och fokuserat. Gör klart allt som är relaterat direkt och släpp det sedan och gå vidare. Jag tror att man genom att tänka processer i alla sitationer blir effektivare samtidigt som man blir mindre stressad över småsaker. Är handfatet smutsigt, ja städa det då OCH ta toan samtidigt… =)

      • Ja, just släppa och gå vidare känns himla skönt. Så förutom att man förhoppnings får mer gjort på mindre tid är förhoppningen att tanken “jag tar det sen – hinner inte nu” utrotas lite lite grann – och att som du säger stressen minskar och känslan av att beta av, åstadkomma något ökar.

        Tack för ditt bidrag 🙂
        (Och snart, mycket snart har jag kommit till processen “skapa annonser och affilliate-innehåll” 😉

    6. Fantastisk,

      Som der blev skrevet i kommentaren på ehandel.se: “sitter någon på allvar och skriver adwordsannonser för samtliga produkter?”, så kommer det også an på hvilke produkter man har. Når man som Wilma ikke har 1000 vis a produkter, giver det god mening at optimere hvert eneste produkt til ehandel.

      Selv klart er problemet om man har tid til at gøre alt dette arbejde, men jeg tror der er meget at vinde ved at gør som Wilma

    7. Passar först och främst på att tacka för länkkärleken till oss! 🙂

      På Uttaget.se kör vi med ungefär samma upplägg. Alltifrån reklamation, inköp och produktinmatning finns dokumenterade i processer. Detta dels för att, som nämns ovan, se till att arbetet kan läggas ut på sommarjobbare och dylikt, men också för att faktiskt få insikt i vad exakt vi gör och hur vi ytterligare kan effektivisera det.

      Vi har dock ett betydligt större sortiment och lägger in över 50 “nyheter” i veckan i butiken. Att manuellt göra allt det där för varje produkt är därför omöjligt. Vi jobbar med automatiserade system, samt väljer ut publikdragande produkter, fyller blogosfären med produkter som vi tror kan ha viral potential och jobbar med mjukvara och/eller leverantörer som kan avlasta oss.

      Tack för ett intressant ämne Wilma!
      //Magnus

    8. nathalie says:

      Har en tävling på min blogg där man kan vinna ett presentkort på 500:- hos familjesmycken. Var gärna med! =D

    9. Kul att se din lista! Jag lägger upp artiklar nästan lika omständigt som du. Jag har inga enorma mängder med varken produkter eller pengar i marknadsföringsbudgeten så det gäller att verkligen nå ut med dom nyheter jag tar in.

      Eftersom det här inlägget var så intressant så roade jag mig med att läsa även dina tidigare inlägg på bloggen. Och gillade vad jag läste. Kanske beror det på att jag är post it-älskande Scrum Master som jobbat som projektedare och chef i IT-branchen i 10 år? 🙂
      /Lena

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *