Tanka inspiration – De bär vi har är de enda vi kan sälja

“De bär du har är de enda bär du kan sälja.”
Det fick Petter Stordalen som svar av sin far när han, som jordgubbsförsäljare, klagade över att han bara hade små jordgubbar att sälja till skillnad från sina konkurrenter som hade mycket större bär än han i sina lådor.
Allt (nåja, åtminstone det allra mesta) går att vända till en fördel. De små jordgubbarna kanske rent av är “delikata, extra söta jordgubbar” till skillnad mot de stora “träiga”? 😉

Jag lyssnade på Petter Stordalens sommarprogram igår kväll och gillade det jag hörde.
Hans resa inspirerar, men även hans inställning till att göra skillnad och hans val att, som han sa, vara en “miljöaktivist” trots att han är miljardär. (Om nu det skulle vara ett motsatsförhållande.)
På hans visitkort står “There is no business on a dead planet.” Och tittar man in på Stordalen Foundation hävdar de att “Sustainable business is big business“.
Men om man nu varken är miljardär eller driver en stor hotellkedja som har möjlighet att påverka ganska mycket genom sina val, är det då idé att aktivt välja bättre? Kan man göra business samtidigt som man gör gott?  Ja men självklart. Allt från att en ICA-butik väljer att inte sälja Jätteräkor, till att erbjuda miljöfrakt i sin webbshop, till att skaffa sig en miljöpolicy och sätta upp miljömål till att fullt ut klimatkompensera sin verksamhet. Allt gör skillnad. Och berättar du om de steg du tar och det ansvar du väljer att ta för miljön i ditt företag kan du räkna med att vinna gillanden. Som ger kunder. Som ger nöjdare kunder. Som ger kunder som pratar om din verksamhet. Som ger nya kunder. Ja ni fattar.

Så tänker jag.
Hur tänker du?

Be Sociable, Share!

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *