Ljugarbänken på anabola

Häromdagen föreläste jag för småföretagare i Älvkarleby kommun – rubriken på föreläsningen var “Ljugarbänken på anabola” och det handlar såklart om Sociala Medier. Målet med föreläsningen var att få dessa småföretagare att förstå att, även om ordet möjligtvis är lite missbrukat och kanske även hypeat, detta inte är någon fluga och det är läge att bestämma sig för på vilket sätt man skall delta. Eller åtminstone bevaka vad som händer och vad som möjligtvis skrivs om en i dessa Sociala Medier.

Sociala Medier - Ljugarbänken på anabola

Många av de småföretagare som spenderade kvällen med mig jobbar mot den lokala marknaden, ett flertal av dem har “inte ens” en privat Facebook-profil eller använder datorn till mycket annat än att svara på mail. De har såklart svårt att se sin del i t.ex. Twitter. Och med all rätta!

Vi diskuterade en del kring artikeln i SvD om att småföretagare räds Sociala Medier, och varför de runt 25 småföretagare som valt att lära sig mer om Sociala Medier denna kväll hittills inte hade hittat sin del i detta” mystiska” eller kanske skrämmande. Jag gissade innan att det förutom den upplevda tidsbristen handlade om att man ansåg sig inte “kunna teknik” och inte vara särskilt haj på datoranvändandet och visst var det en av anledningarna.

Jag valde att jämföra det med att lära sig att köra bil. Bilen är baserad på avancerad teknik, men för att framföra bilen behöver man bara lära sig att använda ratt, gas och brom! Sen finns det de som väljer att bli racerförare och de som väljer att färdas från A till B på säkrast möjliga sätt. Och det finns plats och utbyte för de båda!

Sociala Medier - Måste jag vara teknikintresserad?

Detta samt att sociala medier består av mer än bara Twitter och Facebook (och att om man väljer att vara aktiv i Sociala Medier inte automatiskt måste skaffa en Facebook-sida till sitt företag) upplevde jag som ögonöppnare för många av dem. När vi dessutom tittade på tjänsten Reco.se kunde många direkt se hur Sociala Medier har en inverkan på deras företag vare sig de är aktiva eller inte på Sociala Medier.

Läxan blev att börja bevaka sökord i sin branch plus sitt företagsnamn samt att ta reda på sitt varför eller möjligtvis varför inte (och vågar inte el. hinner inte är inte godkända svar!) Därefter är de mogna att ta nästa steg, att klura ut sitt hur – ett hur som passar deras företag och verksamhet!