Det där med pressreleaser

Som ehandlare bör man ha koll på SEO (Sökmotorsoptimering), AdWords, Facebook-annonsering, Affiliate, bannerannonsering osv. Men som en relativt liten ehandlare med begränsad budget måste man även jobba “smart” och försöka hitta sätt att nå ut som inte kostar pengar. Idag tänkte jag dela med mig lite om hur jag jobbar med PR.
Fördelen är ju att det är gratis men “nackdelen” är att det tar mycket tid. Jag behöver definitivt bli bättre inom det här området (eller ha mer tid – eller båda). Dock tror jag att jag har fått ganska bra koll under dessa tre år på vad som funkar och inte. Vad som är god ton och inte och dessutom några tips på “lågt hängande frukter” som kanske du också kan använda dig av.
Så, några tips kring pressreleaser:

1. Serva
Tänk på vad du själv skulle vilja bli servad med som stressad journalist med deadlines hängande över dig. En text som är “färdig” att publicera tas lättare emot än en text som hintar om vad journalisten kan skriva om. Leverera alltså gärna en färdig historia med t.ex. citat från dig.
2. Tänk info inte annons
Nu är det inte en säljande annons du skall skriva utan en informativ text om ditt företag eller dina produkter. Låter det för säljigt är det inte intressant för journalisten. Beskriv sakligt vad din nyhet handlar om, även om det är något du ju såklart vill sälja i slutändan. Alla beskrivningar som “fantastiskt”, “superduper” osv. göre sig icke besvär.
3. Anpassa budskapet
Skicka inte ut samma pressrelease till all slags media. Det upplevs spammigt och kanske lite oproffsigt. Tänk på att anpassa budskapet dit du skickar det. I mitt fall har jag ett budskap till de inredningstidningar jag kontaktar; ”ny produkt, hur är den gjord och vad kostar den”, ett annat till t.ex affärspress ”ökad försäljning, högre konvertering osv.” och så vidare.
4. Timing
Skicka inte en pressrelease en måndag morgon. Risken är stor att du drunknar i alla andra nyheter som kommit in under helgen. Även fredagar riskerar att vara en ”försvinna-dag”. Redaktionen knyter ihop de trådar de haft ute under veckan, vill ta helg och kanske till och med slutar tidigare.

Ett exempel på resultatet av senaste pressreleasen:

Pressklipp Hus&Hem - bokhyllor Wilma&friends

Och, till slut några tips på ”lågt hängande frukter”:

  • Är du kvinna och driver företag – kontakta Driftig.nu och föreslå att du får presentera dig som veckans medlem eller veckans företag.
  • Bor du på en mindre ort? Hör av dig till lokaltidningen och tipsa om något som händer i ditt företag. De söker alltid uppslag till artiklar om lokala företeelser.
  • Finns det branschtidningar inom din bransch (motsvarande inredningstidningar inom min). Maila produktnyheter till deras redaktioner, samma ska där – de jagar alltid nyheter och blir tacksamma över att bli ”servade” med dem.

Så här ser Veckans medlem på Driftig.nu ut, med länk till vår Facebook-sida:

Veckans medlem på Driftig.nu

PS. Medan du väntar på mina reflektioner av #nes11 (Nordic eCommerce Summit), kolla gärna in Mats “att-göra-lista”, eller Mattias korta summering

Be Sociable, Share!

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *