Det där med att utveckla ehandeln i Sverige…

Ofta pratar vi på konferenser och på digitala mötesplatser (Twitter osv) om vår vilja att utveckla ehandeln i Sverige och att vi brinner för att göra just det.

I två dagar har ehandelskonferensernas flaggskepp Nordic Ecommerce Summit gått av stalpen på Waterfront i Stockholm. Sarah Wittbom och c/o hade satt en mycket passande inramning till hela konferensen som inleddes med en saga om hur barnet ehandel föddes och hur det likt ett maskrosbarn kämpade sig vidare i uppväxten och lyckas blomma även igenom asfalt. Detta tema gick igen rent visuellt under hela konferensen, på scenen, i utställningshallen och i bildspelen. Jag gillade verkligen den liknelsen och här hittar du hela sagan som Sarah berättade: Sagan om maskrosbarnet

Nordic Ecommerce Summit

Under dessa två dagar pratades det såklart om viljan att utveckla ehandeln, och jag kommer ofta på mig själv med att undra vad mitt svar är på varför jag vill bidra till utvecklingen av ehandeln i Sverige. För ibland tenderar det att bli en aning pompöst och floskelfyllt när vi skall berätta om våra varför. Vad är egentligen de bakomliggande orsakerna till att vi så innerligt vill utveckla ehandeln? För att det är…roligt? För att man kan sälja mer till fler? För att man kan tjäna mer till lägre omkostnader? För att det är så “enkelt”? (De flesta av oss är nog överens om att det i perioder varken är roligt, billigt eller enkelt.)

Jag har i varjefall mina svar klara för mig och de utgår i mångt och mycket från tanken om hållbar utveckling, som är det enda…typ…hållbara. (Socialt, ekonomiskt och miljömässigt – läs här för definition av hållbar utveckling.)

Att bygga upp, underhålla, driva, värma upp och “frakta” människor till alla dessa opersonliga köplador kostar mycket för miljön. Om vi istället väljer att sitta hemma i soffan på kvällen (på bussen, på jobbet, eller på barnens idrottaktivitet) och handla de produkter vi behöver och vill ha innebär det att vi:

1) “Sparar tid” – vi slipper sitta i bilen till dessa opersonliga köpcentrum på helgerna. Vi kan istället ägna tiden åt att umgås med familj och vänner, stressa ned, odla ett intresse, ligga på soffan eller vad det nu är som gör skillnad och laddar just mig.
2) Vi sparar pengar då vi inte behöver betala för att ta oss till köpstället (bensin, parkeringsavgifter osv).
3) Vi sänker våra utsläpp då vi kan hämta upp vårt paket på vårt utlämningsställe, på väg hem från jobbet eller i samband med matinköp (om du inte fixar även det på nätet…) istället för att själv bege dig till butiken.
4) Nischade butiker för specialintressen, som inte skulle kunna ha livskraft som en vanlig butik i en medelstor svensk stad, får via ehandeln möjligheter att nå en större marknad och kunna leva på sin inriktning.
5) Ehandel kan bedrivas varsomhelst och är inte beroende av A-lägen i staden. Det möjliggör att man kan bo och jobba där man trivs som bäst.
6) Jobbar du med ehandel kan du jobba mer flexibelt än om du t.ex. skulle ha en butik med fasta öppettider. Det är ingen som bryr sig om du utvecklar, packar paket eller skriver produkttexter mitt i natten. Bara de får sin beställning inom rimlig tid och du svarar på support som utlovat. Däremellan, det är upp till dig.

Vad är dina incitament och håller du med om ovanstående?

För övrigt, för bra sammanfattningar och läs-mer om Nordic Ecommerce Summit rekommenderar jag dessa sidor:

Sara Öhman – Insikter från NES

Katrin – En panelhönas betraktelser

Johan Linner – en sammanfattning

Ehandel.se – livebloggade och livestreamade, och har ett gäng intervjuer utlagda

Ehandel.org – bildcollage och ett antal artiklar i anknytning till eventet

Nordic Ecommerce Knowledge – här hittar du alla presentationer och Summitstudion

Be Sociable, Share!

    One thought on “Det där med att utveckla ehandeln i Sverige…

    1. Pingback: Hållbar utveckling för e-handeln | EhandelsPer bloggar

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *