Att göra rätt saker

Äntligen lite ehandlar-fokus här igen. Tänkte jag skulle dela med mig av det jag funderar över just nu.
Att göra rätt saker. För, precis som jag skrivit om tidigare har jag upplevt att när jag jobbat mindre med webbshopen har det inte varit någon större ko på isen – dvs, minskningen har inte blivit alls i paritet till det lilla jobbet jag utfört.

Dock, om jag vill öka trafiken och konverteringen måste jag självklart öka insatsen. Och jag är övertygad om att det inte hjälper att springa fortare (det har jag provat alldeles för mycket, med uruselt resultat) utan nu skall jag försöka jogga efter RÄTT stigar. Återstår det lilla kruxet – hur hittar jag rätt stigar i denna snårskog av uppgifter som en ehandlare har att springa efter?

Jag sitter just nu och analyserar våra siffror för att försöka förstå vilken stig det är värt att springa efter just nu. Och, jag tänkte dela med mig av mina siffror till er.

Just nu har jag en alldeles för låg konvertering: Genomsnittet ligger på 0,75%.
Bäst konvertering har jag via söket (organiska) som har en konverteringsgrad på 0,86%
(Som mest har jag haft 1,72% och högre än det tror jag det är svårt att få i min nisch där det är mycket inspirationssurfning.)

68% av mina kunder handlar vid första besöket och och 84% har genomfört sitt köp inom samma dygn.

För sökord för några av mina viktigaste varumärken ligger jag på 3:e plats i träfflistan på Google.
För sökord relaterat till heminredning finns jag knappt på kartan, förutom för miljövänlig inredning då jag ligger mellan 1:a och 2:a plats
(dock är sökvolymen inte särskilt hög där…)

Det sökord jag får mest trafik på är mitt företagsnamn (vilket borde antyda att jag lyckats få något slags värde och kännedom i varumärket Wilma&friends), följt av kaffeglas (?) på andra plats och tidningskorg på tredje.

Mina nyhetsbrev brukar ha en öppningsfrekvens mellan 29 – 34% och en klickfrekvens på mellan 8 – 13%

Jag har 12% av trafiken från mobila enheter (där iPhone och iPad står för merparten).

Av den försäljning jag får via länkar / hänvisningstrafik står Facebook för de största genomsnittliga köpen, medan bloggar står för flest transaktioner.

Sammanfattningsvis; vissa siffror – helt ok, inget springande efter den stigen. Andra – helt åt h*ete.
I nästa inlägg kommer jag att gå igenom vilka åtgärder jag har tagit och tänker ta för att öka kännedomen om och trafiken till Wilma&friends.
Hur ser era siffror ut, vill ni dela med er av era erfarenheter och kanske tankar om det ni läser ovan?
(Sharing is caring ni vet..)

Be Sociable, Share!

    8 thoughts on “Att göra rätt saker

    1. NO LINGO Reply

      Fantastiskt kul att höra om din plan och din analys. Håller med om att som ensam företagare och utan specialisthjälp är det oerhört svårt att veta vilka stigar man ska vandra och vilka man ska välja bort. Jag delar gärna med mig som du vet 🙂 Vilken tidsperiod vill du kolla på och vad vill du veta? Maila mig så kör jag gärna en körning i analytics och en rapport till dig om du tror att du kan ha nytta av det.

    2. Lena Reply

      Long tail sökningar hos Google konverterar bäst hos mig, t ex “Märke filt blå”. Det konverterar mycket bättre än sökningar på “babyfilt” eller för den delen sökningar på “Märke”. Dom som gör long tail sökningar på produkter surfar för att handla. Dom som söker på babyfilt är ute och inspirationssurfar.

      Självklart så bygger det på att folk känner till märkena och produkterna för att det ska funka.

      Använder du MyNewsDesk? I annat fall så passar jag på att tipsa om dom.

      • Wilma&friends (@wilmafriends) Reply

        Tack Lena för dina reflektioner. Precis så är det ju. Dock räcker inte enbart longtail i kombination med varumärket, verkar det som, då det är för liten sökvolym på de märken jag säljer.
        Men läge att gå igenom min placering på de “största” märkena och jobba på att höja mig där.

        Har använt MyNewsDesk tidigare, men det var oerhört länge sedan nu. Inspirationsbrist på nyheter tror jag… Ger det mycket tycker du?

        • Lena Reply

          MyNewsDesk ger väldigt bra inlänkar ur SEO-synpunkt. Det händer att någon journalist snappar upp det jag skriver om, men framförallt så är de starka relevanta länkarna bra.

    3. Bernt Bergkvist Reply

      En fundering är det här med nyhetsbrev. Ger det så mycket affärer (alltså inte öppningar och klick, utan köp) att det är värt tiden?

      Har du pysslat något med att försöka kartlägga några typgrupper bland dina kunder (T.ex. ensamstående etniskt svenska kvinnor i åldern 30-45 år som bor i flerbostadshus i högskolestäder söder om Dalälven)?
      Med sådan information kan man fundera lite på hur man skall attrahera flera liknande människor, och kanske också få en bild av vilka som inte attraheras av dina produkter och som du inte behöver spilla så mycket tid på.

      • Wilma&friends (@wilmafriends) Reply

        Tack Bernt för dina inspel.
        Ja, det där med nyhetsbrevet är ju på gränsen om det är värt tiden. Det konverterar, men inte några stora summor då jag har förhållandevis få prenumeranter. Kanske skall köra månatliga nyhetsbrev endast, runt lön såklart.. för att hålla mitt varunamn i medvetandet. Sätta en 1 h på det.

        Gällande målgrupp har jag roat mig med de övningarna tidigare och demografiskt bör det väl handla om kvinnor 30 +, högskoleutbildade, i storstadsregion. Dock – det “hjälper” inte anser jag. Funderade mycket på detta förr och skrev ett inlägg om det. Att skära på en annan ledd. Dels finns målgruppen LOHAS (Lifestyle of health and sustaniability) och Cultural Creatives http://passionatewilma.se/tag/cultural-creatives/
        Men jag är fortfarande fast i “hur sjutton når jag då dem”…

        Håhåjaja – får väl skylla mig själv när jag envisas med den här nischen på webbshop…

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *