När man som jag spenderar den största delen av ens vakna tid uppkopplad och använder Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Foursquare osv mer eller mindre dagligen  är det lätt att glömma bort att 50% av Sveriges befolkning fortfarande INTE har Facebook, och 93% inte använder Twitter.

Samtidigt, en övervägande majoritet använder något form av Sociala Medier varje dag och det ökar i hög takt. Även hur vi använder dessa plattformar förändras fort, bl.a. med den ökade användningen av smartphones. En intressant siffra jag fångade upp i Internet Worlds guide över “sociala siffror” var att 1 020 000 svenskar använder Facebook i mobilen varje dag. För ett år sedan var den siffran 338 000 st.

Och, trots dessa siffror är det en försvinnande liten andel av svenska småföretagare som använder möjligheterna till viral spridning och dialog med kunder och potentiella kunder där de befinner sig dagligen.
Jag tror det handlar om två saker: upplevd tidsbrist och att man “inte kan teknik”, och möjligen att man mystifierat det man inte vet något om. Istället för att ta reda på.

Förra veckan höll jag en workshop för ett gäng småföretagare (som valt att ta reda på – heja dem!)  med målet att de skulle börja agera i sociala medier, utifrån vad som troligt fungerar bra för deras verksamhet. Någon behöver skaffa en YouTube-kanal, en annan kommunicera med kunderna via en Facebook-sida och en tredje se till att deras besöksmål finns incheckningsbart via Facebook och Fourquare – t.ex.

Men, vägen kan vara ganska lång till en utökad närvaro. Ingen av dem jag föreläste för kände till Fourquare och Pinterest, några kände till Twitter men ingen använde det – dock ca 50% hade en privat Facebook-profil och ca 30% hade en företagssida på Facebook. Ett av de största besöksmålen i kommunen (Älvkarleby) har ingen närvaro alls i sociala medier och konsumenter/kunder har själv, i brist på närvaron, skapat Facebook-sidor och Foursquare-platser i deras namn.
Det finns lågt hängande frukt, mogna att plocka bara man bestämmer sig för att ta reda på hur man tar sig dit. Precis som när man bestämmer sig för att ta körkort. Man behöver lära sig ett antal funktioner och regler för att ta sig mellan A och B, men man måste verkligen inte förstå all teknik bilen består av för att använda den.

Det synsättet hoppas jag sprids så att fler småföretagare vågar sig på att vara aktiv i sociala medier, för tillslut kommer inaktiviteten innebära att man aktivt valt att stå utanför. Och på det sättet kan man inte bedriva företag i framtidens Sverige.

Be Sociable, Share!
    Tagged with →  
    Share →

    One Response to Att få det att inte handla om teknik

    1. Briljant skrivet! Gillar speciellt det sista, om att inaktiviteten leder till att stå utanför. Bra där!

      (för övrigt går det inte att kommentera med bara namn och mejladress, blev redirectad till wordpress.com och inloggningen för din blogg…?)

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *